Projektowanie opakowań to istotny krok – powinno się go wytworzyć w sposób przemyślany. Opakowanie jest często – jeżeli nie za każdym razem – pierwszym kontaktem produktu z klientem. A wszyscy wiemy, jak ważne jest pierwsze złudzenie.
Nigdy nie mamy drugiej szansy, ażeby zrobić pierwsze złudzenie (dodatkowe informacje: projektowanie graficzne). To, jak zaprojektowano opakowanie, jak zapakowano produkt, ma zasadnicze znaczenie dla budowy u klienta tak zwanej percepcyjnej wartości produktu. Nigdzie indziej projekt wizualny nie wymaga od użytkownika natychmiastowej reakcji emocjonalnej tak jak między półkami. W tłumie konkurujących ze sobą produktów opakowanie musi przyciągnąć uwagę konsumenta, w ułamku sekundy opowiedzieć historię zawartości, wzbudzić zaufanie odbiorcy i przekonać go do wzięcia produktu do ręki i dokonania zakupu.
Projektowanie graficzne – znaczenie
Projektowanie jest jednym z zasadniczych elementów gospodarki cyrkulacyjnej. Jest to sedno cyrkularności. Tradycyjne projektowanie (jak również tradycyjna konsumpcja) ma na celu jedynie zaspokojenie potrzeb użytkownika końcowego. Jeżeli myślimy o projektowaniu dla gospodarki cyrkulacyjnej, powinniśmy poszerzyć nasze horyzonty. Powinniśmy brać pod uwagę nie tylko użytkownika końcowego, ale także wpływ naszego projektu na wszystkie aspekty i interesariuszy. Powinniśmy również zidentyfikować i zająć się wszelkimi niezamierzonymi konsekwencjami naszego projektu. W projektowaniu opakowań często brakuje szczerości w określaniu, czym z dużą uwagą jest oferowany przez nas produkt (sprawdź też: sprawdź więcej informacji o firmowych materiałach reklamowych). Jednym z największych błędów projektowych jest przedstawianie produktu jako zbyt doskonałego i raczej nierealistycznego. Na prawdę bardzo często widzimy na półkach sklepowych, że na niektórych opakowaniach znajdują się herbatniki, które są oblane dużą ilością czekolady. Faktycznie w tym przypadku najczęściej kupujemy zwyczajne herbatniki, a czekoladę powinniśmy oczywiście dodać sami. Jest to także częste zjawisko w grupie mleczarskim. Jogurty o najniższej zawartości owoców najczęściej mają narysowane wielkie, świeże, czerwone czereśnie. Projektowanie opakowań powinno być uczciwe, tak ażeby nie oszukiwać klientów.
Zobacz także: https://www.iveno.pl/kalendarze-ksiazkowe-dzienne